koobin

koobin

koobin

koobin

40 حقیقت جالب درمورد برج ایفل


برج ایفل یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری جهان است. این برج هرساله چیزی در حدود هفت میلیون گردشگر را به خود جذب می کند. ساخت برج ایفل 129 سال پیش به پایان رسید. می توانید با خواندن حقایق عجیب و جالب درمورد این بنا شگفت زده شوید و یا حتی با تماس با آلاله از تور و ویزا برای فرانسه و بازدید از این بنای مشهور اقدام کنید.  

1. ساخت برج ایفل در ماه مارس  1889 به پایان رسید و برای 41 سال بلندترین سازه ای بود که توسط بشر ساخته شده بود. اما در سال 1930 ساختمان کرایسلر (Chrysler) در نیویورک ساخته شد که از برج ایفل نیز بلندتر بود.

2. این بنا 324 متر (شامل آنتن بالای برج) ارتفاع و 10100 تن وزن دارد.

3. ایفل تا سال 1973 بلندترین بنا در فرانسه بود اما در این تاریخ فرستنده نظامی در شهر سیاساک (Saissac) فرانسه ساخته شد که از برج ایفل بلندتر بود. سازه میلیو ویاداکت نیز که در سال 2004 به پایان رسید، با 343 متر از برج ایفل بلندتر است.

4. بالا رفتن از این برج امکان پذیر است اما به قیمت بالارفتن از 343 پله. به این دلیل بیشتر مردم آسانسور را ترجیح می دهند.

5. آسانسورهای ایفل سالانه مسافتی برابر با 103000 کیلومتر را طی می کنند. این مسافت برابر است با دو ونیم برابر محیط کره زمین

6.  ویکتور لاستینگ، کلاه بردار نابغه، این برج را دو بار در دو موقعیت جداگانه، به عنوان آهن غراضه به دیگران فروخت فروخت.

7.  در هوای سرد برج ایفل به اندازه ای در حدود شش اینچ آب می رود.

8. گوستاو ایفل، مهندس و معماری بود که برج ایفل را بنا کرد. او همچنین معمار پروژه ای بود که در آن قرار بود فرانسوی ها کانالی را در پاناما بسازند. این پروژه با شکست فجیع روبرو شد و شهرت گوستاو نیز به شدت خدشه دار شد.

9. طراحی عناصر داخلی مجسمه آزادی آمریکا نیز به دست گوستاو ایفل انجام شد.

10. او در زمان مرگ داشت به سمفونی پنج بتوون گوش می داد.

11. از زمان افتتحاح برج ایفل تاکنون تقریباً 250 میلیون نفر از این برج دیدن کرده اند.

12. امروزه به طور سالانه 7 میلیون نفر از برج ایفل دیدن می کنند که این برج را به پربازدیدترین اثر دارای ورودی در جهان تبدیل کرده است.

13. ساخت ایفل دو سال و دو ماه و 5 روز به طول انجامید که این میزان از دیگر جاذبه پاریس یعنی کلیسای نوتردام، 180 سال کم تر است.

14. در طول زمان اشغال فرانسه توسط آلمانی ها، کابل های آسانسورها بریده شده و بازدید از برج برای مردم ممنوع بود. سربازان نازی از ایفل بالا رفتند پرچم خود را که همان سمبل صلیب شکسته بود در بالای برج نصب کنند اما این پرچم انقدر بزرگ بود که پس از چند ساعت باد آن را به زمین انداخت. بنابراین نازی ها مجبور شدند از پرچم کوچکتری برای این کار استفاده کنند.

15. در سال 1994، زمانی که نیروهای متفقین در حال نزدیک شدن به پاریس بودند، هیتلر به دیتریچ ون کولکتیتز فرماندار نظامی پاریس دستور داد که برج ایفل را نیز در کنار دیگر قسمت های پاریس نابود سازدو اما ژنرال کولکتیتز از این دستور سرپیچی کرد.

16. برای بازسازی رنگ برج ایفل که هر هفت سال یکبار اتفاق می افتد، 60 تن رنگ مصرف می شود.

17. در نمایشگاه جهانی Exposition Universelle که در سال 1889 به منظور جشن صد سالگی انقلاب فرانسه برگزار شد، برج ایفل به عنوان اصلی به نمایش گذاشته شد.

18. یکی از کسانی که در نمایشگاه جهانی 1889 شرکت کرده بود، سر جان بیکرستافی (Sir John Bickerstaffe) شهردار بلکپول (Blackpool) بود. او آنقدر تحت تأثیر این جاذبه جدید قرار گرفت که برج مشابهی را در اسکله 19 انگلستان ساخت. این برج در فیلم "منظره ای برای یک کشتن" جمیز باند نمایش داده شد. در این فیلم سکانسی مربوط به دعوا در راهروهای رستوران ژول ورن (Jules Verne) وجود دارد که در آن می توانید برج بکپول (Blackpool) را ببینید.

19. یوری گاگارین (Yuri Gagarin)، اولین انسان فضانورد، در سپتمامبر سال 1963 از برج ایفل دیدین کرد.

20. در ویدئوی آهنگ مشهور گروه بیتلز با نام "آی ام والرس" (I Am the Walrus)، شخصیت سمولینا پیلکارد (Semolina Pilchard) در حال بالارفتن از برج ایفل است.

21. کپی های دیگری نیز از برج ایفل در سراسر جهان وجود دارند که از آن جمله می توان به برج ایفل در لاس وگاس و برج ایفل در پارک "پنجره ای رو به جهان" (Window of the World) شنژن (Shenzhen) چین اشاره کرد.

22- برج ایفل در پیروزی متفقین در اولین جنگ مارن (Marne) در سال 1914 نیز نقش داشت. در این جنگ یکی از انتقال دهنده های ایفل، بر روی ارتباطات رادیویی آلمانی ها پارازیت انداخت و ابزارهایشان را بی استفاده کرد.

23. برج ایفل در واقع برای مدت 20 سال ساخته شده بود و قرار بود پس از 20 سال تخریب شود. اما استفاده های دیگری که بعداً به این برج اضافه شد مانند تبدیل شدن به انتقال دهنده بیسیم (مثل موردی که در بالا عنوان شد)، باعث شدند که این برج همچنان به حیات خود ادامه دهد.

24. سیتروئن، کارخانه تولید خودرو فرانسوی، در بین سال های 1925 تا 1934 از این برج به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ استفاده کرد. نام این کارخانه بر روی برج همواره درخشان بود. آن ها برای این کار از 250 هزار لامپ نورانی استفاده کردند. بطوریکه، این کار با نام بزرگترین تبلیغات انجام شده در تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

25. در سال 2008 یک خانم به خاطر علاقه زیادی که به برج ایفل داشت با این برج ازدواج کرد و نام خود را به خاطر علاقه بیش از حد به این برج به "Erika La Tour Eiffel" تغییر داد.

26. این برج از 18000 قطعه آهنی تشکیل شده است. این قطعات با دو و نیم میلیون پرچ به هم متصل شده اند.

27. برای جشن گرفتن صد و بیست و پنجمین سالگرد به پایان رسیدن ساخت برج ایفل، مجموعه جزایر ویرجین بریتانیا نوعی از سکه خاص را ضرب کرد که به شکل برج ایفل ساخته شده بود.

28. تعدادی از خلبانان هواپیمای خود را از زیر قوس ایفل به پرواز درآورده اند. لئون کولت (Leon Collet) یکی از این خلبانان بود که پس از تلاشی ناموفق برای شیرجه زدن و رد شدن از زیر برج، جان خود را از دست داد.

29. وقتی که باد می وزد، برج ایفل به انداره 7 سانتی متر به نوسان در می آید.

30. گوستاو ایفل یک اتاق کوچک را در طبقه سوم برج برای سرگرمی دوستانش نگه داشت که امروزه یازدید این اتاق برای عموم آزاد است.

31. برج ایفل و مارگارت تاچر (نخست وزیر سابق و مشهور انگلیس) دارای یک نام مستعار مشترک هستند - La Dame de Fer (بانوی آهنی).

32. در سال 1960 شارل دوگل برنامه ای برای جداسازی موقت ایفل و فرستادن آن به نمایشگاه جهانگیر و بین المللی 1967 (67 Expo) برنامه ای را ارائه کرد که مورد قبول واقع شد.

33. نام 72 مهندس، دانشمند و مکانیکی که در ساخت ایفل همکاری داشتند در یک سمت برج ایفل کنده کاری شده اند.

34. در بازی کامپیوتری ندای وظیفه جنگاوری های مدرن 3 - (Call of Duty – Modern Warfare 3) این برج به وسیله حمله هوایی منهدم می شود.

35. 20000 لامپ نورانی روی برج ایفل قرار داده شده اند تا هرشب آن را نورانی کنند.

36. آیا تا بحال خواسته اید که برج ایفل خود را بسازید؟ با اسباب بازی های لگو (LEGO) سری شماره 10181 می توانید با استفاده از 3428 قطعه موجود در آن به ساخت برج ایفل خود اقدام کنید.

37. 15 یورو برای سوار شدن از آسانسور ایفل و رفتن به بالای آن پول لازم است.

38. اکثر بازیدکنندگان این برج فذانسوی هستند که 4/10 درصد بازدیدکنندگان را شامل می شوند. گردشگران ایتالیایی (1/8%)، اسپانیایی (1/8%)، امریکایی (9/7%) بریتانیایی (4/7%)، آلمانی (8/5%) و برزیلی (5/5%) در رده های بعدی جای گرفته اند.

39. در سال 1905 یک روزنامه محلی مسابقه قهرمانی بالارفتن از پله های برج ایفل را برگزار کرد که ای ام فورستیر (A M.Forestier) در این مسابقه برنده شد. تنها سه دقیقه و دوازده ثانیه طول کشید تا او به سطح ثانویه ایفل برسد.

40. در سال 1923 پیر لبریک (Pierre Labric) با دوچرخه از پله های برج ایفل پایین آمد. او شرط بندی را برنده شد اما بوسیله پلیس محلی بازداشت شد.
 منبع : alale.co
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.